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n°01 - Matriarchy - Grande Comore

Comorian society is of African Bantu matriarchal traditions and Muslim religion, which appeared in the sixteenth century. Matrilinearity manifests itself in the identity of its belonging to a matriclan, in which each individual is born and lives with his mother, aunt or grandmother, in the maternal lineage. It is also the woman who inherits and possesses the heritage mania houli: the house is built by her father or maternal uncle on the family lands, which only the daughter can inherit. The Grand Marriage anda, much more prevalent in Grande-Comoros than on the other three islands, Anjouan, Moheli and Mayotte, is an obligatory passage for those who wish to reach the summits of the Comorian social hierarchy. As a matrilocal organization, it is only after marriage that the husband moves to his wife's house; hwenda dahoni translates literally to "go home". He is thus considered as moudjini, a guest in the matriclan.


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La société comorienne est de traditions africaines bantous matriarcales et de religion musulmane, apparue au XVIème siècle. La matrilinéarité se manifeste dans l’identité de son appartenance à un matriclan, où chaque individu naît et vit chez sa mère, tante ou grand-mère, dans la lignée maternelle. C’est aussi la femme qui hérite et possède le patrimoine mania houli : la maison est construite par le père ou l’oncle maternel sur les terres familiales dont seule la fille peut hériter. Le Grand Mariage anda, beaucoup plus répandu à la Grande-Comore que sur les trois autres îles, Anjouan, Mohéli et Mayotte est un passage obligé pour qui veut accéder aux sommets de la hiérarchie sociale Comorienne. En tant qu’organisation matrilocale, ce n’est qu’après le mariage que l’époux emménage chez son épouse; hwenda dahoni se traduit littéralement par « aller à la maison ». Il est ainsi considéré comme mudjeni, un invité dans le matriclan.